CD-Spelers

Advance Acoustic MCD 200 CD speler

Zeer gunstige prijs/kwaliteitsverhouding

High Resolution D/A converter

Digitale uitgangen (coaxiaal en optisch)

Speelt CD-A, CD-R en MP3

Ook voor degenen, die het liefst de hand op de knip houden, zijn er prachtige Advance Acoustic apparaten voorhanden. De hoogwaardige audiotechniek uit de zilveren serie komt in vereenvoudigde vorm terug in de componenten van de black line serie. Niettemin kunt u beschikken over de speciale mogelijkheden, waarmee Advance Acoustic zich onderscheidt van de anderen.Aan een goede CD-speler mogen zware eisen worden gesteld. De mechanische stabiliteit is heel belangrijk. Immers moet de digitale informatie, die in microscopisch kleine putjes in de cd ligt opgeslagen, door een ragfijn laserstraaltje kunnen worden gelezen. En dan het liefst foutloos, want elke ingreep van de foutcorrectie is er één teveel. En elke trilling kan de uitlezing verstoren.Daarbij zijn de elektrische eigenschappen belangrijk. Is de voeding in staat om een stabiele spanning te leveren, ongeacht de taken die worden uitgevoerd? Is de omzetting van digitale audio naar analoog nauwkeurig genoeg? Maar ook de bedienbaarheid dient in orde te zijn.In de MCD 200 komen al deze eisen bij elkaar. De mechanische degelijkheid zorgt voor een rustige uitlezing van de cd. De voeding van de cd speler is royaal en zorgt ervoor dat alle processen stabiel verlopen.De omzetting van digitaal naar analoog wordt verzorgd door de modernste omzetters, die met gemak 192 kHz en 24 bit signalen aankunnen. En dit alles met als doel: onberispelijke muziekweergave te realiseren tegen een zeer aangename prijs.De MCD 200 speelt naast de gebruikelijke CD’s ook MP3 CD’s en CD-R’s.De mechanische constructie is stevig. Er worden hoogwaardig afgewerkte materialen gebruikt die de behuizing een tijdloos karakter geven. Een afstandsbediening behoort uiteraard tot de standaard uitrusting.

Frequentie bereik: 3 dB 10 Hz – 45 kHz

Signaal/ruisverhouding: > 80 dB

Kanaalscheiding: > 80 dB

Uitgangsniveau: 1,8V

Analoge uitgang: 1 (RCA)

Digitale uitgangen: 2(Coaxiaal,Optisch)

Converter: Wolfson 24 Bit – 192 KHz

Netspanning: 230V

Afmetingen (BxHxD): 435 x 107 x 330mm (incl. voeten, knoppen en aansluitbussen)

Gewicht: ca. 3,9 kg

€ 299,00

 

 

Advance Acoustic MCX 400 cd speler

Aan een goede cd speler mogen zware eisen worden gesteld. De mechanische stabiliteit is een heel belangrijke eis. Immers moet de digitale informatie, die in microscopisch kleine putjes in de cd ligt opgeslagen, door een ragfijn laserstraaltje kunnen worden gelezen. Maar ook de bedienbaarheid dient in orde te zijn. In de MCX 400 komen al deze eisen bij elkaar. De mechanische degelijkheid, in combinatie met een modern, trillingsdempend loopwerk, zorgt voor een nauwkeurige uitlezing van de cd. De voeding van de cd speler is stabiel en zorgt ervoor dat alle processen stabiel verlopen. De omzetting van digitaal naar analoog wordt verzorgd door de modernste omzetters, die met gemak 192 kHz en 24 bit signalen aankunnen. De analoge uitgangsversterkers zijn opgebouwd uit eersteklas componenten, rondom een dubbeltriode buis. Hiermee wordt een optimale kanaalgelijkheid gerealiseerd. Het fraaie, muzikale en zachte karakter van de electronenbuis wordt hier gecombineerd met de modernste digitale techniek. En dit alles met als doel: onberispelijke muziekweergave realiseren. De MCX 400 speelt naast de gebruikelijke cd’s ook mp3 cd’s en cd-r’s. De mechanische constructie is heel stevig. Er worden hoogwaardig afgewerkte materialen gebruikt die de behuizing een tijdloos karakter geven. Een afstandsbediening behoort uiteraard tot de standaard uitrusting

Als extra is deze cd-speler nog muzikaler gemaakt door onder anderen gebruik te maken van zeer hoog waardige condensatoren en electronen buizen.

Stabiele cd speler

Audiofiel ontwerp

24 bit /192 kHz D/A converter

Buizen uitgangsversterker

Vervorming: < 0,1%

Frequentiebereik (3dB): 10 Hz – 45 KHz

Signaal/ruisverhouding: >80dB

Kanaalscheiding: > 80 dB

Uitgangsniveau: 2 V

Impedantie: 10 k Ohm

Converter: Bit – 192 KHz

Buizen uitgangstrap: dubbel triode

Analoge uitgang: 1 (RCA)

Digitale uitgangen: 2 (Optisch,Coaxiaal)

Netspanning: 115 – 230V

Max. opgenomen vermogen: < 30W

Transformatoren: 1(ringkern)

Afmetingen (B xHxD): 435 x 115 x 300mm (incl. voeten, knoppen en aansluitbussen)

Gewicht: ca. 4,9 kg

€ 1199,00

 

 

Yamaha CDS300

 

Hoge geluidskwaliteit, eenvoudige bediening en speciale functies zoals Pure Direct, Intelligent Digital Servo, iPod en USB-compatibiliteit en MP3 / WMA-compatibiliteit. De Yamaha CD-S300 is een duurzame CD-speler voor een aangename prijs.

Specificaties

Afspeel mogelijkheden CD ja

MP3 ja

Analoge aansluitingen RCA uitgangen 1

Coaxiale digitale uitgangen 1

Optisch digitaal uit 1

Uitvoering zwart

Afmetingen (BxHxD)435x86x260 mm

Gewicht 3,5 kg

€ 299,00

 

 

Yamaha CDS700

Specificaties

Afspeel mogelijkheden CD ja

MP3 ja

Analoge aansluitingen RCA uitgangen 1

Coaxiale digitale uitgangen 1

Optisch digitaal uit 1

USB A ingangen 1

Uitvoering zwart

Afmetingen (BxHxD) 435x96x300 mm

Gewicht 6,2 kg

€ 599,00

 

 

Pioneer PD10A

Productbeschrijving

Speelt Super Advanced CD’s met DSD en muziek vanaf USB.

Deze SACD-speler heeft Direct Construction en Separate Shield Structure. Het schild isoleert het audio-gedeelte van het voeding-gedeelte waardoor de transmissie door het kortste en eenvoudigste pad gaat. Dat vermindert ruis en distortion en zorgt voor kristalheldere audio.
Daarboven wordt er gebruik gemaakt van Hi-bit DSP technologie waardoor de PD-10 meer precisie en een betere verwerkingssnelheid voor meer nauwkeurigheid garandeert.
De speler is compatibel met Direct Stream Digital (DSD) audiobestanden – het optimale formaat voor het opslaan van extreem hoge resolutie audio op SACD.
De USB-poort aan de voorkant laat het toe om direct toegang te krijgen tot alle muziekbestanden die op een USB memory stick zijn opgeslagen (MP3, MPEG-4, WMA). Sound Retriever maakt een significant verschil in het verbeteren van de audiokwaliteit van gecompresseerde audiobestanden zodat je nauwkeurigheid krijgt vergelijkbaar met dat van een CD. Pure Audio Listening mode zorgt voor onfeilbare analoge geluidsreproductie.

€ 199,00

 

 

Audiolab 8000cd

CD-speler model 8000CD.

Alle uitgangen aan de achterzijde van het apparaat zijn verguld, wat zorgt voor een betere geleiding, ook op de langere duur doordat corrosie is uitgesloten. Naast analoge uitgangen is de speler voorzien van zowel optische als coaxiale digitale uitgangen, en zelf een BNC De CD-speler is voorzien van een loopwerk dat specifiek bestemd is voor het afspelen van CD`s. Voor de digitaal naar analoog omzetting wordt gebruik gemaakt van 192kHz/24 bit 5e order delta/sigma DA-converters. De digitale en analoge signalen zijn van elkaar gescheiden en zijn ieder voorzien zijn van een eigen ringkernvoeding. Zo wordt onderlinge beïnvloeding zoveel mogelijk voorkomen.
connector is voorzien. Mocht de speler worden aangesloten op een externe DAC, dan zijn de aansluitingsmogelijkheden in ieder geval royaal.

Aan de voorzijde is een display voorzien dat netjes alle informatie toont, maar wat mij betreft wel wat grotere letters en cijfers had mogen hebben. Vanaf een meter of drie afstand is het welke prima functioneren. De netsnoeren kunnen worden verwijderd en vervangen door een beter exemplaar.

€ 900,00

 

 

E-Sound CDE5 Signatore Edition

Hieronder een citaat van een test

De Esound CD-E5 Signature Edition heeft niet alleen een hoog gewicht, maar beschikt over nog veel meer in het oog springende eigenschappen. We hebben het niet zozeer over het hoogwaardige Philips loopwerk dat wordt toegepast of de Crystal 4390 DAC, een geavanceerde digitaal/analoog-omzetter op basis van de 1 bit-technologie bij een 128-voudige oversampling. We doelen ook niet in de eerste plaats op de interne bekabeling van Analog Research, het Wadia Clock-systeem voor een minimale jitter, of de volledig in Klasse A geschakelde uitgangsversterker. Zelfs de extra uitgangen, gebalanceerd uitgevoerd in de vorm van XLR-aansluitingen, die uitnodigen een versterker toe te passen waarop soort gelijke ingangen op voor komen, spreken niet het meest tot de verbeelding.

De loodzware speler levert uitstekende prestaties, waarbij vooral opvalt dat er combinatie tot stand wordt gebracht tussen een zeergoede definitie van het stereobeeld en een mooi ruimtelijke weergave. Tellen we daar het uitrustingsniveau, de afwerking en de bijzonder fraai uitgevoerde afstandsbediening bij op, dan komen we tot de conclusie dat we een drie tot vier keer zo hoge verkoopprijs niet onredelijk zouden vinden. Kortom, er is sprake van een zeer gunstige verhouding tussen de prijs en de prestaties.

Boven het centraal geplaatste Philips loopwerk, dat wordt gekenmerkt door een bijzonder hoge stabiliteit, is het betrekkelijk eenvoudig display gemonteerd met blauwe cijfers en letters. Omdat er per karakter maar zeven segmenten beschikbaar zijn, is de aanduiding, zeker als er letters worden weergegeven, wat primitief. Wel is er zogeheten muziek kalender te zien, zodat direct duidelijk wordt hoeveel tracks er op de schijf staan,welke reeds zij weergegeven en welke nog aan bod moeten komen. Rechts naast het loopwerk slechts vier toetsen: open/stop, play/pause en skip, zowel voor als achteruit. De eveneens zwaar uitgevoerde afstandsbediening laat meer toetsen zien, zodat u een programma kunt samen stellen en onder meer een deel van de muziek tussen twee willekeurige punten herhaald kan laten weergeven(A-B). Achterop zijn uitgangen, zowel analoog als digitaal. Gedurende de test werd zowel gebruikgemaakt van de beide cinch uitgangen als de gebalanceerde XLR aansluitingen. De laatst genoemde uitgangen brengen wel betere cijfers op de meetapparatuur, maar we moeten bekennen dat een gehoormatige vergelijking geen duidelijke verschillen met de standaard cinch aansluitingen aan het licht bracht.

Conclusie

Ook via de gewone cinch line uitgang weet de Esound CD-E5 Signature Edition dus voortreffelijke prestaties te leveren. Het klankbeeld is homogeen, strak, gedetailleerd en kan zonder meer de concurrentie aan met hetgeen veel duurdere cd-spelers weten te realiseren. Vooral het ruimtelijke bijna driedimensionale stereobeeld spreekt aan.

De speler biedt kortom waar voor zijn geld en dan hebben we het zeker niet alleen over het grote aantal kilo’s

Aansluitingen: 2 x line (cinch, XLR),digitaal (optisch en elektrisch)

Digitaal/analoog-omzetter: Crystal 4390 DAC

Vervorming: 0,008% (0,004% gebalanceerd)

Signaal/ruisverhouding: 100 dB

Afmetingen (B x H x D) 430 x 110 x 355 mm

Gewicht: 13 kg

 

€ 1249,00

 

 

V Medevoort CD350

Hier onder een citaat van een test
Wie de kap van de CD350 af haalt, zal zien dat er als basis een Marantz-speler wordt gebruikt. Welk type durven we niet te zeggen. Er zijn geen typenummers, of zelfs dacs zichtbaar op de print. Als u denk: goedkoop hoor, een bestaand product ombouwen, moet u weten dat zeer veel fabrikanten – ook high-end producenten! – gebruik maken van oem-producten. Tentlabs gebruikt Philips-loopwerken, Spectral gebruikt TEAC-loopwerken en Van Medevoort shopt dus bij de oem-afdeling van Marantz en soms Sony. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen het al prima hebben gedaan?

Natuurlijk  laat Ad van Medevoort de speler niet ongewijzigd. Op heel wat (kritische) plekken zijn onderdelen vervangen voor mooiere varianten. We zien dat de voeding van Marantz aan de kant is gegooid voor een schoner, mooier exemplaar. Ook is de behuizing van Van Medevoort veel steviger en natuurlijk gedempt. Als we achter het loopwerk kijken, dat overigens erg stil zijn werk doet, zien we dat er een klok is toegevoegd om de jitter zo laag mogelijk te houden. Kortom: eigenlijk is alles aangepakt om de speler zo muzikaal mogelijk te maken. Het zou een verschil moeten zijn van dag en nacht tussen en Marantz-speler en deze CD350…

CD en SACD
De CD350 speelt zowel cd als sacd, al moet hierbij wel gemeld worden dat de speler sacd alleen in stereo speelt. Het is dus geen multi-channel speler. Dat is ook direct duidelijk als we aan de achterkant kijken: twee keer cinch, en twee keer xlr. Uiteraard ook een spdif coaxiale en optische uitgang voor wie een dac wil gebruiken.

Luisteren

De basis is goed aanwezig als we wat nummers van Blof, Radiohead en Yello spelen. Strak, diep laag… aangevuld met een prachtig open en mild middengebied en een stressloog hoog. Een behoorlijk fors verschil met bijvoorbeeld een allesetertje van Denon, of een standaard Squeezebox Touch.  Daar is het laag vaak wat dun en rommelig, wat resulteert in een wat onrustige, kille weergave en een korrelig hoog gebied. Het is duidelijk dat de cd zijn ‘flair’ nog niet heeft verloren!

Tevens opvallend is de rust en controle in de weergave. De CD350 speelt heel vanzelfsprekend, onafhankelijk van het genre. Wat een prettige eigenschap is voor wie niet heel kritisch is op genre. Wij spelen bijvoorbeeld van Metal tot House, tot  klassiek. Zolang het maar muzikaal is. De CD350 trekt zich gelukkig niets aan van genres en speelt gewoon heel netjes de bits en bytes op het zilveren schijfje.

Lucht

Met de beeldvorming zit het ook wel goed. Opvallend is dat het stereobeeld net een stukje hoger is dan bij onze b-DAC waar we normaal gesproken mee spelen. Het scheelt niet heel veel, maar het is wel zicht- of hoorbaar. Pascals stem.

Conclusie
De Van Medevoort CD350 is een heerlijke speler met een rijke, volle basis, mooi open midden- en hooggebied, ruim voldoende detaillering en een zeer goede focussering. Om maar niet te vergeten: de speler speelt simpelweg zeer muzikaal en soepel.

€2290,00

 

Northstar Sapphire

 

Review Summary

Sound “I found the unit to be extremely transparent, allowing me to enjoy delicate nuances in several selections without ever getting in the way. The musical information conveyed was smooth, with none of the glare and shrillness that can present themselves at higher frequencies.” “Very good spatial accuracy with a believable soundstage” too. “A remarkably dynamic and realistic performance.”
Features “North Star Design uses the Philips L1210 CD transport, a mechanism that is known for its dependability and good performance. Guiseppe Rampino, the company’s president, explained that similar to his Extremo DAC, the Sapphire CD player utilizes Burr-Brown PCM1796 chips to achieve 24-bit/192kHz resolution. The analog stage is designed with the same structure as the Extremo DAC’s — double balanced with one stereo digital-to-analog converter per channel.”
Use “There are no digital audio outputs, because the company believes strongly that if one would like to use an external DAC, it would be better to invest in one and a separate transport.”
Value “In a fairly crowded field of CD players at the $2500 price point, the North Star Design Sapphire is definitely a first-rate offering and one you shouldn’t overlook.”

North Star Design is a relatively new Italian audio company that’s proud of its “Made in Italy” moniker. North Star produces electronics that are quite refined and utilize some of the latest technologies. The company’s philosophy is simple: give the customer a quality product and a good value. North Star Design also believes in consistency, choosing to replace a product within a line only when the performance of a new unit is significantly better than the last generation.

Best known for its M192 CD transport and Extremo DAC, North Star Design now offers the Sapphire, the company’s first integrated Red Book CD player. It’s designed to provide consumers with a more affordable way to experience the sound that is derived from the company’s flagship digital-to-analog converter.

Taking a good look at the chassis, one immediately can see that visual design plays an important role in the creation of the Sapphire. The front is tasteful, featuring very modest controls with operational symbols discretely etched into the faceplate. The unit has a very symmetrical look, where its easily read visual display panel and drawer mirror each other in shape. They are visually connected by a central triangle that houses LEDs, which give information on whether the unit is fully operational or in stand-by mode. The Sapphire is a solidly built product weighing in at a hefty 26 pounds; it measures 17’W x 3 1/2″H x 13 3/4″D — it will not be overlooked or ignored on your rack. To complete the look, an optional machined metal remote control will soon be available instead of the mismatched yet functional plastic remote that is currently provided.

Under the hood, the Sapphire is ready to perform with some very solid electronic architecture. North Star Design uses the Philips L1210 CD transport, a mechanism that is known for its dependability and good performance. Guiseppe Rampino, the company’s president, explained that similar to his Extremo DAC, the Sapphire CD player utilizes Burr-Brown PCM1796 chips to achieve 24-bit/192kHz resolution. The analog stage is designed with the same structure as the Extremo DAC’s — double balanced with one stereo digital-to-analog converter per channel. Rampino also noted that the company uses an I/V current stage and a summing circuit for the balanced outputs of each channel, which he feels increases the signal-to-noise ratio. There are no digital audio outputs, because the company believes strongly that if someone would like to use an external DAC, it would be better to invest in one and a separate transport. North Star believes that the digital output can be realized at its best in this manner. Regardless of philosophy, I would have liked to at least have the option of a coaxial digital output for this unit.

Around back, there are two pairs of high-quality analog outputs, one balanced XLRs and the other unbalanced RCAs, and a main power switch. The unit also has a detachable power cord (standard IEC) that can, of course, be swapped for an aftermarket power cord, which is highly recommended by the company.

But how does it sound.

Let’s just get this out of the way: I fully enjoyed listening to music with the North Star Design Sapphire. I found the unit to be extremely transparent, allowing me to enjoy delicate nuances in several selections without ever getting in the way. The musical information conveyed was smooth, with none of the glare and shrillness that can be present at higher frequencies. Along with this, there was a refined balance that allowed for just enough openness in the music to create a natural and airy soundfield, allowing me to hear and dissect more subtle passages in much of the chamber music that I played. By the same token, the bass reproduction was clean, tight and accurate but in no way overbearing.

When I sat down to hear Lyle Lovett sing “Friend of the Devil” on Deadicated [Arista ARCD-8669], I was truly impressed to hear the soundstage and image placement that the Sapphire CD player offered. The instrumentalists and Lovett were presented clearly, as I imagine they would have been located during the recording session. I played this track over and over, and it was as if I had stepped into the recording booth and was looking straight at the musicians. I could even hear Lovett’s lips smack in front of the microphone.

I found the Sapphire to have very good spatial accuracy with a believable soundstage. Testing this observation, I pulled out Cobb’s Corner [Chesky SACD 327], a solid jazz recording by the Jimmy Cobb Quartet. Based on the excellent liner notes, I knew the recording venue here — exactly where the musicians were and where the one microphone was placed for the recording session. This recording is not compressed, as is the case with all Chesky recordings, which helps to keep the integrity of the music’s dynamic range. With the Sapphire, I could hear the distinct timbre of the Fazioli Concert Grand, the same instrument that I have heard live on several occasions, during Ronnie Mathews’ opening of Monk’s classic tune “Ruby My Dear.” Again, the Sapphire turned in a remarkably dynamic and realistic performance of the music on this disc.

From here I moved on to one of my favorite songstresses in the world of bluegrass. Alison Krauss has one of the most angelic yet fragile and expressive voices I have heard, and she uses it to great effect on one of my favorite tunes, “Empty Hearts,” from an early album called Forget About It [Rounder 11661-0465], a collection frequently overlooked in her catalog. In this sad song, Krauss’s soft, breathy voice is front and center. The Sapphire convincingly reproduced her anguish and controlled despair with openness and delicacy. Staying within the bluegrass vein, next on the list was Cherryholmes [Skaggs Family 6989020142] with a straightforward cover of “Workin’ Man” originally recorded by the Nitty Gritty Dirt Band. The mandolin, bass, fiddle, banjo, guitar and vocals all blended together well, and the Sapphire’s presentation was filled with clarity and devoid of fatiguing elements that can be present on recordings of this nature. With a smile on my face, I thought that the Sapphire really hit its mark with this cut, showing off its sheer musicality and transparency.

Finally, I decided to go with a work that is always in rotation. It is powerful music that is frightening to some and glorious to others, and it can make some components beg for mercy. I have to admit that I have a weak spot for Wagner. Back in the ’80s and ’90s when the Metropolitan Opera of New York presented The Ring, I saw each performance in the cycle. One of my favorite recordings has become Die Walküre performed in 1999 by the Metropolitan Opera with James Morris as Wotan [Deutshe Grammophon 423 389-2]. The highlight of this recording is when James Morris sings “Leb wohl” in the final act. This last section of the opera moves from delicate passages to unrivalled orchestral density, with rapid dynamic and tempo changes. The Sapphire handled the demands in the music with grace, giving me an open and pleasing experience with moments that were quite wonderful and truthfully reproduced.

In 1994, the Eagles released Hell Freezes Over [Geffen GEFD 247252], and it includes an acoustic version of “Hotel California.” During this recording, the percussion is prominent and the guitar work in the introduction is really strong. The Complete handled the percussion and guitar in its usual subdued and refined manner, producing a very polite sonic experience. When I played the same cut on the North Star Design Sapphire, the guitars came alive and the percussion was much tighter. The Sapphire sounded leaner yet faster, refined yet accurate.

The next track on my list to explore was “Bayaty” on the self-titled recording from Orquestra Popular De Camara [Adventure Music 1012 2]. This track, a song from Turkmenistan that was originally recorded by the group Ashkhabad on Peter Gabriel’s Real World label, was transformed by this group of Brazilians into a lush and haunting 12-minute world-music romp. Again, I began with the Audio Refinement CD player and listened as all the beauty of the exotic instruments and vocals on this tune just melted into place. After listening several times to this wonderful piece, I placed the CD into the Sapphire. The instruments sounded clearer, the harmonies were more luscious, and the piano was more realistic than with the Complete.

Having heard the Holly Cole Trio live on several occasions, I wanted to compare how both these units handled the intimate recording Blame It on My Youth [Manhattan D153261] and Cole’s unique vocal style. One of my favorite cuts on this recording is “Calling You,” which features haunting vocals and solo piano in the beginning of the tune. The Sapphire made Cole seem as if she were singing just for me and brought the intimacy of the recording’s night-club-like setting closer, while the Complete seemed to put more distance between us.

Finally, Peter Gabriel’s Up [Geffen 0694933882] found its way into the CD players. In “Sky Blue,” Gabriel features the Blind Boys of Alabama in a beautiful song with a dramatic choral ending that has the feel of a small and intimate gospel choir surrounding the listener. When I placed the CD in the Complete, the sound was very nice but lacked vitality and energy. With the North Star Design Sapphire, the soundstage was rich, the voices were coherent, and the choir just sounded alive and spiritual. It was a truly decadent experience to hear all those beautiful voices so clearly and with such a realistic presence.

The conclusion of this comparison? Nothing too mysterious — you get more speed, transparency and accuracy when you pay more for the North Star Design Sapphire.

…Alfred Fredel

€ 2500,00

Upgrade Trichord Research Clock 4 en

Gen 2 Never Connected Clock PSU inclusief inbouw € 3250,00